GAUDIr les formes, 4t d'ESO, IES LA ROMÀNICA 2021
Descripció del projecte 2020-21 (clica).
----------------------------------------------------
Dibuix tècnic - Circumferència. Patró de La Flor de la Vida.
-----------------------------------------------------
Columnes Gaudinianes i instal·lació
Els alumnes de 4t d'ESO han realitzat una instal·lació a la planta baixa de l'Institut emmarcada dins del projecte GaudiR les formes. S'ha utilitzat una branca (recollida de les deixalles de la poda anual que realitza el nostre jardiner) per penjar unes columnes helicoidals que van ser creades amb paper per alumnes de 3r d'ESO de l'any acadèmic 2019.20 i que actualment cursen 4t d'ESO. Al llarg de l'inici del 1r trimestre, aquests alumnes han completat la preparació de la branca (neteja de l'escorça, talla de la base i emprimació amb cera per protegir-la), han seleccionat les columnes i realitzat el cosit amb fils per tal de poder penjar-les de la branca.
S'ha participat en el projecte enfocant-nos en una de les vies de recerca a la qual Gaudí dedicà molt de temps i esforç. Parlem del disseny de les columnes helicoidals (de doble gir) de l'interior de la Sagrada Família. Totes les formes i estructures que Gaudí va utilitzar en la seva arquitectura varen estar inspirades en la natura i concretament, la nau central del Temple representa un bosc format per columnes-arbres. Les columnes d'aquesta instal·lació també són helicoidals i estan inspirades en la columna Salomònica que Gaudí va estudiar com a versió anterior a la definitiva, segons els nombrosos estudis realitzats en maquetes de guix que descriuen el procés que va seguir per tal d'arribar a la solució definitiva.
-----------------------------------------------------
Superfícies reglades, 2020-2021
Els alumnes de 4t d'ESO que participen en el projecte GaudiR les formes, han estat construint unes maquetes amb fusta reciclada, inspirant-se en els conoides que va dissenyar i construir l'arquitecte Antoni Gaudí, especialment els de les cobertes del seu taller l'Obrador i els de les cobertes i murs de les Escoles Parroquials.
L'arquitecte va generar moltes maquetes, utilitzades com a mètode de treball en la projectació arquitectònica. Seguint els seus passos, les maquetes dels alumnes impulsen una recerca sobre la creació i ideació de formes i estructures que, en aquest cas, s'ha enfocat a dissenyar bancs i pèrgoles per al pati. En el procés, s'han desmuntat unes gelosies i utilitzat els llistons, tant per construir les seccions corbes com per generar la superfície reglada de la forma.
Una vegada finalitzades les maquetes, es va decidir col·locar-les a l'interior de l'Institut per tal d'enriquir els espais col·lectius existents, oferint la contenció d'una possible zona de treball en ubicar-les en el sostre i delimitar el racó d'una zona de pas.
Treballant en la maqueta:
Imatges de les maquetes:
-------------------------------
Sòlids platònics estrellats i instal·lació
Si bé al primer trimestre, els alumnes de 4t d'ESO implicats amb el projecte Gaudir les formes, varen explorar i aprendre la creació de polígons estrellats i hiperbòlics (entre altres activitats), en el segon trimestre s'ha aprofundit i fet un pas més en construir-los en tres dimensions. Inspirats en els poliedres i les macles realitzades per Gaudí, especialment a les torres de la Sagrada Família, s'ha investigat treballant en els sòlids platònics, els quals s'han estrellat de dues formes diferents generant-se piràmides equilàteres i altres, piràmides de proporció àuria amb relació al poliedre base.
Amb el conjunt de les construccions geomètriques s'ha muntat una instal·lació a la planta baixa del centre, al vestíbul que dóna accés al pati i a les escales d'ascens cap a les altres plantes.
Alumnes treballant:
Poliedres creats pels alumnes:
- Cub
Cub estrellat
Octaedre estrellat
instal·lació:
Inici del muntatge |
-------------------------------
Modulació amb sòlids platònics:
Arran del treball realitzat amb l'alumnat de 4t d'ESO amb els sòlids platònics, els alumnes de 3r d'ESO es van interessar i també van estar construint octaedres estrellats i tetraedres. En lloc de presentar-ho com a poliedres individuals es va aprofundir en l'experimentació modular i la juxtapoció de les diferents peces construïdes generant-se així una sola estructura orgànica.
-----------------------------------
Envoltant d'estructures