Edifici en obres. Panta baixa |
Edifici en obres. Panta primera |
INTRODUCCIÓ
Ens endinsarem en una recerca sobre el passat i la memòria històrica del nostre barri i de la Fabra i Coats, així com en el descobriment de certs elements que conformen el present del nostre context físic, social i cultural. D'aquesta manera, podrem pensar i dissenyar l'institut que volem per tal que aquest -ja una realitat en un futur pròxim- tingui sentit per nosaltres i per la comunitat del barri de Sant Andreu.
RUTA DE TREBALL I DOCUMENTACIÓ BÀSICA
01- QUE FAREM?
PRESENTACIÓ DEL PROJECTE: Objectius / Competències / Avaluació / Producte final-El repte / Col.laboradors.
FASES DEL PROJECTE: Sentir / Pensar / Crear / Comunicar / Avaluar.
LES BONES PREGUNTES.
EL PLA DE TREBALL.
02- COMENCEM
ENS ORGANITZEM: Com fem els grups / Acords per treballar en grup / Acords per l'èxit del treball en grup / Els càrrecs dels membres del grup.
PRENEM DESICIONS.
03- SENTIR - Memòria, cultura, preexistències
OBSERVEM, ESCOLTEM, PREGUNTEM, ENS INFORMEM, DESCOBRIM.....:
Busquem informació a la web i a la biblioteca Ignasi-Iglésias.
Conferències, recorreguts, visites guiades: Centre d’Estudis Ignasi Iglésias. Jaume Seda. Itinerari per Sant Andreu / Amics de Can Fabra. Pere Fernández. Històric de la Fabra i Coats / Lluís Pous. Biografia de Martí Pous / Vista guiada a l’edifici en obres realitzada pel mateix arquitecte que ha projectat la rehabilitació (la realitzarem més endavant).
Fase comunicar:
Presentació a tothom de la recerca realitzada en grup.
04- PENSAR - Treball previ al disseny
PROPOSTA DE PROCÉS DE DISSENY.
TEMES DE PROJECTE O DISSENY PER ESCOLLIR.
COMPENDRE ELS PLÀNOLS: plànols de l'institut / fotografies per enganxar / maqueta de paper.
FITXES PROPOSTA PER APROFUNDIR EN EL TEMA DE DISSENY ESCOLLIT: interiorisme / organització d'espais / llindar façanes / llindar gelosies i llum / jardí sostenible / mobiliari.
05- CREAR - DISSENYAR
FITXES PROPOSTA PER DISSENYAR: interiorisme / organització d'espais / llindar façanes / llindar gelosies i llum / jardí sostenible / mobiliari
TREBALL DE DISSENY:
Recerca a la web i a la biblbioteca per buscar inspiració i consolidar les idees / Treball amb tècniques artístiques i arquitectòniques i Treball de disseny amb l'ordinador.
Treball individual i treball en grup.
Representar la idea final i el procés: preparar i organitzar l'exposicicó integrada pel material de tots els grups i la presentació davant dels pares.
06- COMUNICAR
EXPOSICIÓ col.lectiva.
PRESENTACIÓ davant dels companys, professors i pares.
07- AVALUAR
Avaluació formadora (alumnat): autoavaluació i coavaluació / Avaluació formativa (professorat).
Treball diari / Interès i actitud / presentacions / exposicions orals / treball final...
EXERCICIS I FITXES
- Redaccions sobre les sortides i les conferències.
- Descobrint més coses en preguntar als conferenciants.
- Presentació de la 1a part del treball per projectes: Memòria històrica, cultura i preexistències.
- Pensem com integrem la memòria, la cultura i les preexistències al disseny.
- Exercici per escollir el tema de disseny.
- Exercicis per comprendre els plànols.
- Maqueta de paper.
- Aprofundiment en el tema escollit: Fitxes-proposta, recerca a la web i a la biblioteca.
- Fitxes per dissenyar. Propostes per seguir un procés de disseny en cada un dels temes escollits.
- Dissenyem el nostre institut per grups. Diferents fases.
- Visita a l'edifici en obres.
- Preparació de l'exposició col.lectiva o per grups i de la presentació final davant dels pares.
- Presentació final.
REFORÇ DES DELS DIFERENTS ÀMBITS - interdisciplinarietat
ÀMBIT LINGÜÍSTIC I SOCIAL:
Socials:
- Memòria històrica i cultura.
- Preexistències: el barri i recorreguts.
Lingüístic:
- Exposicions i presentacions.
ÀMBIT CIENTIFICTECNOLÒGIC I MATEMÀTIC:
Matemàtiques:
- Escales, proporcions, regles de tres... Llenguatge matemàtic.
Tecnologia:
- Representació 2D i 3D.
- Esbossos.
- Croquis i representació en sistema dièdric.
- Especejaments.
- Perspectiva axonomètrica (cavallera i isomètrica).
ÀMBIT ARTÍSTIC:
Visual i Plàstica:
- Visualització d’intervencions arquitectòniques i artístiques.
- Visualització i explicació del vídeo Gardens by the bay.
- Integració de la memòria històrica i les preexistències en el disseny arquitectònic.
- Proporcions i escales gràfiques.
- Diferents mètodes per construir maquetes.
- Maquetes de paper. Desenvolupaments. Explicació teòrica amb exemples per poder realitzar després la maqueta a projectes.
- Claus per representar la tridimensionalitat. Nocions bàsiques de perspectiva cònica.
- Reforç de continguts donats a tecnologia.
- Explicacions varies sobre el treball que es desenvoluparia més tard a projectes: temes de disseny, plànols, procés, etc.
TREBALL EN XARXA I MEMÒRIA HISTÒRICA
Conjuntament a les tasques desenvolupades a la tarda de projectes -sorgides de les inquietuds del professorat i l'alumnat-, realitzarem un treball en xarxa on hi participaran diferents entitats del barri:
01- Conferències i entrevistes al fill de Martí Pous i a representats d’entitats de Sant Andreu:
Centre d’Estudis Ignasi Iglésias. Jaume Seda. Itinerari per Sant Andreu.
Amics de Can Fabra. Pere Fernández. Històric de la Fabra i Coats.
Lluís Pous. Biografia de Martí Pous.
Redactors de la revista del barri De Cap a Peus. Articles sobre la memòria històrica del barri i de la Fabra i Coats.
Biblioteca Ignasi-Iglésias. Consulta de llibres.
02- Visita guiada a l’edifici en obres realitzada pel mateix arquitecte que ha projectat la rehabilitació.
MEMÒRIA HISTÒRICA: artícles en revistes, wikipèdia, Centre d'Estudid Ignàsi Iglèsies, internet i pàgines web, etc.