GALERIA D'IMATGES - EXERCICIS D'ALUMNES

GALERIA D'IMATGES - EXERCICIS D'ALUMNES
També a peu de pàgina

Bloc vinculat a la web de l'institut La Romànica

ESPAI PER PUJAR ELS TREBALLS QUE ES REALITZEN A L'ÀREA DE VISUAL I PLÀSTICA I PRESENTACIÓ DE TEMES VINCULATS

Les imtages on surten els alumnes han estat pujades amb el seu consentiment. Si hagués algun error, si us plau, comunique-ho al Departament de Visual i Plàstica de l'Institut La Romànica

TOT DANSA - VIBRAR EL TIEMPO, JOAO COSTA LIMA - Martí Pous

TOT DANSA 2018


És un projecte organitzat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) (www.bcn.cat/educació),  el Mercat de les Flors (www.mercatflors.cat) i l’Institut del Teatre (www.institutdelteatre.cat), tres institucions que treballen conjuntament amb un objectiu comú: fer realitat un procés educatiu, creatiu i artístic que culminarà el 23 de maig del 2018 a la Sala MAC del Mercat de les Flors
Aquest any també hi haurà la col·laboració de les Escoles Municipals de Música: interpretació del repertori “en viu” el dia de la representació final.
Es tracta d’un projecte educatiu de ciutat que té com a objectiu principal fomentar i donar a conèixer la dansa contemporània, per incloure els seus valors i beneficis en l'oferta educativa dels instituts públics de secundària i batxillerat, de la ciutat de Barcelona.

EQUIP ARTÍSTIC I PEDAGÒGIC:
Coreògraf d'aquesta edició: JOAO COSTA LIMA. www.joaolima.info
Formadors i assistents del coreògraf: Cecilia Colacrai / Mireia de Querol Duran / Olga Álvarez Montaner.

PROGRAMA GENERAL:
El programa comporta 3 parts diferenciades:

1- FORMACIÓ DEL PROFESSORAT A L' INSTITUT DEL TEATRE
Pràctica presencial amb el professorat inscrit, a les aules de dansa de l’Institut del teatre. 10 sessions. (20 h), de gener a maig - 35 hores reconegudes pel Consorci d'Educació de Barcelona (dels quals 22 h són presencials).

2- SESSIONS DE DANSA ALS INSTITUTS AMB PROFESSIONALS.
.A partir del mes de febrer, intervenció directa als instituts, per part dels coreògrafs-formadors del projecte, amb l’alumnat i amb el professorat inscrit per tal de treballar les coreografies (12 sessions).

3- DUES SESSIONS D'ASSAJOS I DUES REPRESENTACIONS FINALS AL MERCAT DE LES FLORS.
Assajos amb l’alumnat i el professorat al Mercat de les Flors.
Representació final de la coreografia dels diferents centres educatius al Mercat de les Flors, dins d’una coreografia conjunta, i amb música en directa, per part de l’escoles municipals de música.

Calendari:
Sessió 1 (16-01-18) Presentació del projecte – Pràctica 1.
Sessió 2 (30-01-18) Inici del treball amb els professors.
Sessió 3 (13-02-18)
Sessió 4 (27-02-18)
Dimecres 7 de febrer a les 16:00h: Assistència a una funció al Teatre Ovidi Montllor de l’Institut del Teatre i visita per veure la sala MAC del Mercat de les Flors. (alumnat). Espectacle de dansa: MINUS 16.
Sessió 5 (13-03-18)
Sessió 6 (20-03-18)
Sessió 7 (10-04-18)
Sessió 8 (17-04-18)
Sessió 9 (24-04-18)
Sessió 10 (08-05-18) professorat i equip artístic al Mercat de les Flors.
Dimecres 9 de maig: ASSAIG al Mercat de les Flors. Matí (alumnat).
Sessió 11 (15-05-18) 
Dimarts 22 de maig: ASSAIG GENERAL al Mercat de les Flors. Matí (alumnat)
Dimecres 23 de maig: DIA DE LA MOSTRA al Mercat de les Flors. 
Matí (alumnat): 11h  
Tarda (famílies): 18h.

ESPECTACLE 7 DE FEBRER:
Recordeu que el 7 de febrer podeu venir amb el vostre alumnat (del Tot Dansa i també si voleu més alumnat que no estigui en el projecte) a veure MINUS 16 (cliqueu aquí per més info de l'espectacle).
La convocatòria serà a les 15:45h davant la sala Ovidi Montllor (dins Institut del Teatre). Després de l'espectacle l'alumnat podrà fer preguntes als ballarins. És una cita molt especial, doncs poden preguntar directament a joves que s'hi dediquen i és un moment distès per compartir experiències i resoldre dubtes... Emocionant!
En acabar, cap a les 17:15h aprox., anirem cap a la sala MAC del Mercat de les Flors. Allà farem una visita a aquesta "catedral de la dansa" i serà una primera presa de contacte de l'alumnat amb el coreògraf, Joao Lima. També un espai on es trobaran per primera vegada els participants. 

FORMACIÓ ALS INSTITUTS:
A partir del 7 de febrer (setmana del 12 de febrer) s'inicien les visites de l'equip de suport coreogràfic i de formació als instituts. Cadascun dels centres tindreu un referent (la Mireia, la Cecilia o l'Olga) que us acompanyarà en tot el procés. Aniran als instituts a treballar amb l'alumnat alternant setmanes (una setmana comptareu amb la seva presència i la següent setmana haureu de liderar vosaltres la sessió). El Joao anirà visitant tots els instituts i farà un seguiment general. Queda alliberat per anar traçant visites segons necessitats i objectius. 

PARTICIPANTS: 6 centres / 162 alumnes 
IES ANTAVIANA (Nou Barris) - 25 alumnes de 1r ESO.
IES TRINITAT NOVA (Nou Barris) - 19 alumnes de 1r ESO.
IES BERNAT METGE (Sant Martí) - 40 alumnes de 1r BATX.
IES MARTÍ POUS (Sant Andreu) - 13 alumnes de 1r ESO.
IES MONTSERRAT (Sarrià-Sant Gervasi) - 33 alumnes de 1r BATX
IES XXV OLIMPÍADA (SantS-Montjuïc) - 32 alumnes de BATX.

----------------------


VIBRAR EL TIEMPO - JOAO  COSTA LIMA


"1- Presentación.

Sabemos que la emergencia de discursos y prácticas en el campo coreográfico a lo largo de las últimas décadas ha legitimado la danza como área de conocimiento. De este modo, la elaboración de técnicas, la producción y creación de trabajos artísticos sintonizados con la sociedad actual han llevado la danza a ser vista como expresión que re-inventa el mundo, la historia, los valores, comportamientos, éticas y estéticas.
Hoy en día hay mucho en juego. Vivimos en una época de tanta complejidad y aceleración que a veces nos parece difícil encontrar el espacio, el tiempo y la forma de posicionarnos ante la diversidad de cuestiones que nos interpelan. Si es cierto que la juventud es el periodo en que la incertidumbre se hace más presente, también es verdad que las nuevas generaciones apuntan a nuevas formas de vida. Debido a este contexto dinámico, buscaremos “caer en la realidad” colectivamente.

Para esto, dedicaremos el proyecto “Vibrar el tiempo” (Tot Dansa 2017-2018). A despertar la reflexión crítica sobre el tiempo en que vivimos para dar paso a expresiones propias de cada joven participante en la experiencia. Así pues, nuestro interés se sitúa en reconocer las inquietudes y los potenciales artísticos de los integrantes del proyecto para integrarlas en una creación común en la cual la convivencia en la diversidad sea el principio, el medio y el fin.

Aquí tendremos el tiempo y el espacio para las interrogaciones que nos afectan, enumerando problemas actuales y elaborando respuestas artísticas a través del medio coreográfico. De este modo, durante las sesiones prácticas tomaremos la curiosidad como punto de partida para la creación, conscientes de que ésta es un potente generador de movimientos. A partir del conocimiento encarnado en cada joven participante, haremos preguntas una y otra vez, indagando la realidad y adentrando en el territorio teatral para crear formas de estar juntos.

2- Sesiones prácticas.
En las sesiones de trabajo alternaremos la experimentación entre prácticas de movimiento y la escrita coreográfica, tomando el cuerpo como material expresivo.
Para esto, usaremos elementos de diversas técnicas como yoga, release, flying low, contact-dance, trabajo en parejas y manipulación para despertar un estado atento y disponible para compartir el espacio con los otros.
Seguidamente, pautaremos sesiones cortas de improvisación y composición en las que los jóvenes participantes estarán invitados a explorar los elementos esenciales del arte coreográfico: el tiempo, el espacio, el movimiento, el sonido y la relación con los otros. A partir de estos ejercicios, formularemos manifiestos individuales y colectivos de los participantes, con el objetivo de desdoblar recorridos escénicos en los que se expresen tales inquietudes.
Las sesiones de prácticas estarán pautadas por una visión expandida de teatro, así que, sea por medio de palabras en una hoja de papel, como a través del gesto y del uso de la voz, buscaremos “VIBRAR EL TIEMPO”, es decir, DESARROLLAR COMPOSICIONES COREOGRÁFICAS CAPACES DE SACUDIR NUESTRA PERCEPCIÓN TEMPORAL, tanto en el sentido físico como histórico. Aquí, nuestro interés se situará en reivindicar la noción de experiencia: algo que sucede colectivamente a través de la presencia, de la poética, del riesgo y de la relación con el otro. Un espacio para el pensamiento, el lenguaje, la sensibilidad y la acción.

3- Objetivos generales.
El proyecto “Vibrar el Tiempo” tiene por objetivo desarrollar habilidades entre los saberes artísticos, pedagógicos y reflexivos. Ofrecer la oportunidad para que los participantes puedan expresar sus inquietudes a través de prácticas artísticas contemporáneas, ejerciendo la libertad y la responsabilidad a través de dinámicas interdisciplinarias en convivencia con otros. Reflexionar en torno de la vida contemporánea, conectando conocimientos para trabajar con las diferencias y adaptarse a la complejidad del mundo actual.

3- Objetivos específicos.
Generar una experiencia cultural relevante para los participantes / Establecer fuertes vínculos sociales / Propiciar el contacto de jóvenes a prácticas artísticas contemporáneas / Estimular el ejercicio de la autonomía y el trabajo colectivo / Ampliar el autoconocimiento de cada participante y la alteridad a través de la conciencia corporal / Desarrollar las habilidades motoras y cognitivas integradas a la expresividad y la creatividad / Promover el intercambio de conocimientos interdisciplinarios de una comunidad específica. Estimular la convivencia plural Y ampliar la perspectiva de la danza, teatro, arte y mundo en general".
Joao Costa Lima

----------------------

PER ENTENDRE'NS - ALGUNES IDEES DEL PROJECTE VT

El projecte haurà de ser el vostre projecte i partirà de les vostres inquietuds, necessitats i desitjos.
El projecte vol analitzar, interpretar i replantejar com experimentem el temps en el nostre món contemporani i oferir possibilitats de noves maneres de viure'l / Obrir un espai d'interrogació per aprofundir sobre què podem fer nosaltres i què pot fer el nostre cos / Qüestionar i sacsejar les formes de representació vigents avui en dia, tenint en compte la xarxa visible però també la invisible de forces, intensitats i relacions / Que la coreografia sacsegi la nostra percepció del temps / Sessions com un espai per pensar en moviment.

Acollir la potència transformadora de la realitat / Importància de descobrir i inventar o crear des del nostre present, de les condicions concretes i de les nostres accions cotidianes / Incloure els nostres hàbits, preocupacions, desitjos, vocacions.... / Incorporar accions quotidianes del dia a dia / Incorporar accions en les quals som hàbils: patinar, tocar un instrument, cantar, acrobàcies...
Idea de la multitud per a la coreografia: 162 alumnes en un escenari és una multitud. En moltes situacions quotidianes ens comportem com un grup o massa: quan agafem el metro a hores puntes, quan anem a un concert de música, passejant per les Rambles de Barcelona, quan fem cues en certs establiments... 
A la coreografia s'incorporarà aquest comportament col.lectiu / La creació d'una comunitat /  Relació de l'individu i la col.lectivitat / El cor grec o masses de gent que arriben a un consens o dissens manifestant els acords i les similituds o bé, les diferències i la diversitat / El cor grec com a memòria /  duració i separació dels esdeveniments... (Vegeu els vídeos).

Vídeos: alguns referents suggerits pel Joao:
Accions quotidianes com caminar i jocs, donar les mans i fer files i rotllanes: Cribles (2009) – Emmanuelle Huynh: https://www.youtube.com/watch?v=2gkGAuwksOM
Massa que es desplaça a l'espai amb accions consensuades, a vegades quotidianes i altres, no tant. Importància del vestuari i el maquillatge: May B (1981) – Maguy Marin: https://www.youtube.com/watch?v=3O0XQzUWJHY
Grup o col.lectiu de gent que funciona com un organisme i on cada individu fa un moviment diferent + "efecte dominó" i sincronització al final: Piracema (2011) – Lia Rodrigues: https://www.youtube.com/watch?v=GQ77JOXOA64