GALERIA D'IMATGES - EXERCICIS D'ALUMNES

GALERIA D'IMATGES - EXERCICIS D'ALUMNES
També a peu de pàgina

Bloc vinculat a la web de l'institut La Romànica

ESPAI PER PUJAR ELS TREBALLS QUE ES REALITZEN A L'ÀREA DE VISUAL I PLÀSTICA I PRESENTACIÓ DE TEMES VINCULATS

Les imtages on surten els alumnes han estat pujades amb el seu consentiment. Si hagués algun error, si us plau, comunique-ho al Departament de Visual i Plàstica de l'Institut La Romànica

PROGRAMACIÓ-ÀMBIT ARTÍSTIC: DAE Dansa i Arts Escèniques

Programa creat per Montserrat Bigas amb la col.laboració de Laura Blanch (llicenciada per l'Institut del Teatre) el curs acadèmic 2017-2018 per a l'institut Martí Pous on va impartir docència en l'optativa de Dansa i Arts Escèniques. Aquest programa es va desenvolupar al primer quadrimestre del curs a 1r d'ESO i es va idear com una preparació per assolir els aprenentatges vinculats al projecte de 2n quadrimestre, Tot Dansael qual va culminar el 23 de maig de 2018 en l'actuació de l'obra Vibrar el tiempo del coreògraf Joao Costa Lima, amb la participació d'altres centres, al Mercat de les Flors.
El següent vídeo mostra l'escena que varem realitzar els professors.



Tot Dansa és un projecte organitzat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) (www.bcn.cat/educació), el Mercat de les Flors (www.mercatflors.cat) i l’Institut del Teatre (www.institutdelteatre.cat). 

Imatges de Dansa del 1r trimestre a la web de l'Institut Martí Pous.
Imatges de Tot Dansa-Mercat de les Flors a la web de l'Institut Martí Pous.





PROGRAMA
1 QUADRIMESTRE: EXPRESSIÓ CORPORAL I INICIACIÓ A LA DANSA CONTEMPORÀNIA







Alguns exrecicis vinculats al bloc de relaxacions i visualitzacions creatives.
Curs d'expressió corporal i iniciació a la dansa contemporània, 2017-2018.
Alumnes de l'Institut Martí Pous
Els objectius generals del curs es corresponen amb les dimensions de les competències bàsiques de l’àmbit artístic del currículum oficial: Percepció i escolta, expressió-interpretació-creació i, societat i cultura.
OBJECTIUS GENERALS:
Promoure el llenguatge artístic de la dansa entre l'alumnat de 1r d’ESO. 
Integrar la dansa contemporània i l’expressió corporal com a una eina d’autoconeixement i de coneixement educatiu de caràcter transversal interdisciplinari.
Comprendre la transversalitat de les Arts i la transferència dels elements bàsics que componen cada una d’elles al llenguatge propi de la dansa (ritmes, melodies, harmonies, línies i direccions, tipus de línies, formes, composició...). 
Adquirir competències i continguts bàsics sobre moviment i dansa contemporània, així com sobre diferents aspectes presents en la composició coreogràfica per tal de ser integrats com aprenentatge constructiu i preparar als alumnes amb una base sòlida per afrontar el procés del projecte Tot Dansa al següent trimestre.
Potenciar l’aprenentatge, l’autoconeixement i l’expressió des del propi cos mitjançant l’experiència de la dansa contemporània, el moviment, la interiorització i la reflexió (de la pròpia experiència i cultural).
Propiciar una experiència autotélica, autònoma i significativa per si mateixa, mitjançant l’activació del joc i el plaer de sentir el que es fa en el moment present. Alhora, incentivar la revisió periòdica i fomentar l’esperit crític dirigit a qüestionar-se, corregir i construir de nou.
Comprendre la importància de l’escolta cap a un mateix i cap als altres, de l’observació de les pròpies sensacions/emocions i de l’activació de la imaginació a l’hora d’expressar-se i comunicar-se mitjançant el cos, la rítmica i el moviment.
Comprendre la importància de l’observació i l’escolta també cap a la cultura, l’espai, els mitjans i recursos utilitzats.
Promoure la dansa com una experiència positiva, personal i col·lectiva i oferir eines i recursos d’autoconeixement i relació mitjançant la dansa. / Treballar la consciència del propi cos i del propi espai, la consciència del cos i de l’espai de l’altre (interpersonal), així com la que ens incorpora a tots col·lectivament dins d’un mateix espai, com a eina relacional amb un mateix, amb els altres i amb la societat. / Valora el joc i la socialització com a eina educativa.
Utilitzar així mateix la dansa i el propi cos com a eina bàsica de creativitat, comunicació i expressió lliure, espontània i improvisada habilitant un espai de confiança i seguretat. 
Desvetllar la seva sensibilitat i obrir el camp de possibilitats expressives i de comunicació desconegudes fins al moment, que poden canalitzar-se cap a l’àmbit de la dansa i l’art, despertant interessos artístics i possibles noves vocacions i sortides professionals amb una perspectiva ampliada i més global. 
Afavorir la diversitat i el respecte cap als altres i les diferents cultures promovent activitats integradores i de cohesió socialel treball en equipla responsabilitat i importància de tots i cada un dels individus del grup (com a elements únics i amb una funció important dins del grup) a l’hora de la consecució i valoració dels resultats conjunts.
Fomentar una relació dinàmica amb el fet artístic promovent la participació i la responsabilitat dels joves envers propostes d’activitats i produccions de dansa, així com alternant els punts de vista, sigui com actors o com espectadors.
Mostrar actituds i hàbits saludables en relació a la consciència corporal i relacional en l'àmbit de la dansa i les arts escèniques, traslladables a l'experiència de la vida quotidiana.

CONTINGUTS:
El món de l’expressió corporal, la dansa i les arts escèniques.
- Diferents llenguatges, tipologies i gèneres. / Diferents corrents i estils. / La dansa contemporània.
- Tècniques, llenguatge i lèxic propi de la dansa i l’escena.
- Estructura d’un espectacle.
Relacionar i interpretar
- Interrelació de la dansa amb la música i les arts visuals.
- Organització estructural del cos i l’espai (els suports i el pes, eix de gravetat i altres eixos, tensió muscular, etc.).
- Característiques vinculades a la dansa i l’escena.
- Disseny d’una coreografia.
- Actituds saludables envers el cos i les relacions.
 Expressar i comunicar
- Descoberta interior i de possibilitats expressives i comunicatives.
- Ús del llenguatge de la dansa i les arts escèniques.
- Expressió espontània i improvisada.
- Desenvolupament de la capacitat reflexiva i crítica.
- Escenificació d’una coreografia.
- Gaudir en l’expressar-se i comunicar-se mitjançant la dansa.
 Context social i cultural
- Importància de l’autoconeixement, de la relació amb els altres i de la vida social.
- Coneixement de certes escoles i estils coreogràfics històrics i d’algunes tendències actuals.
- Funció de la dansa segons l’estil i el context.
- Desenvolupament de la capacitat de gaudi estètic.

CRITERIS D’AVALUACIÓ
Identificar i diferenciar la dansa contemporània d’altres gèneres i estils.
Utilitzar el llenguatge i les eines de la dansa treballades durant el curs.
Demostrar capacitat per improvisar una seqüència de moviments lliures i improvisats o amb una finalitat determinada, amb música o sense.
Mostrar sensibilitat en l’escolta i l’acció dinàmica de la dansa, així com ser conscient dels diferents rols.
Participar en projectes de creació coreogràfica o interpretar en grup mitjançant l’aprenentatge de coreografies.
Exposar idees i raonaments sorgits de la reflexió personal i el debat en grup vinculats a l’àmbit de la dansa i les arts escèniques.
Mostrar hàbits i comportaments que millorin el desenvolupament físic i artístic.
Mostrar interès i una actitud oberta, de participació i diàleg, així com de respecte mutu.

REFERENTS:
- Diferents vídeos de Pina Bausch. Entre ells: Seasons march.
- Vídeos de coreografies xineses.
- Dansa amb ombres i contrallum. Xina. Yang Liping, Moonlight.
- Diana Vishneva: Beauty in motion.
- Escoles brasileres de dansa. Entre d'altres: Utilització de teixits (mocadors), Ministério de dança Semeando as Naçöes. Com utilitzar teixits.
- Història de la dansa i la seva representaió plàstica. Enllaç. 

Vídeos: alguns referents suggerits pel Joao (Coreògraf del projecte Tot Dansa):
Accions quotidianes com caminar i jocs, donar les mans i fer files i rotllanes: Cribles (2009) – Emmanuelle Huynh: https://www.youtube.com/watch?v=2gkGAuwksOM
Massa que es desplaça a l'espai amb accions consensuades, a vegades quotidianes i altres, no tant. Importància del vestuari i el maquillatge: May B (1981) – Maguy Marin: https://www.youtube.com/watch?v=3O0XQzUWJHY
Grup o col.lectiu de gent que funciona com un organisme i on cada individu fa un moviment diferent + "efecte dominó" i sincronització al final: Piracema (2011) – Lia Rodrigues: https://www.youtube.com/watch?v=GQ77JOXOA64

METODOLOGIA I SESSIONS
METODOLOGIA
L’aprenentatge es realitza principalment mitjançant la pràctica, la qual està estructurada en diferents sessions que tenen un caràcter progressiu, acumulatiu i evolutiu.
Aquest caràcter necessita l’activació dels aprenentatges assolits en sessions anteriors per tal de ser relacionats i combinats en els exercicis més tardans que impliquen nous continguts que s’afegeixen. La coreografia serà una síntesi de tots els aprenentatges realitzats durant les sessions de dansa.
Aquestes sessions, per tant, es dissenyen de forma més concreta basant-nos en el funcionament de les classes ja realitzades i tenint en compte les competències, objectius i continguts ja integrats, així com els interessos i inquietuds de l’alumnat.
A més a més de la combinació progressiva i evolutiva de diferents elements fonamentals per l’aprenentatge de la dansa i les arts escèniques, es treballa amb el concepte de variació on juguem a interrelacionar i integrar els aprenentatges de diferent manera i en diferents contextos.
Les sessions de dansa també inclouen pràctiques d’interiorització, de relaxació i visualització creativa (imaginació), així com d’expressió de les sensacions i emocions mitjançat el cos i la relació amb els altres i l’espai.
En aquests casos, generalment, s’utilitzen tècniques diverses com ara la respiració conscient, la meditació, el mindfulness, el yoga.....
Altres sessions s’enfocaran a visualitzar danses de diferents cultures per tal de veure aquells conceptes que hem estat treballant a classe i d’altres que practicarem més endavant. També hi haurà visualitzacions de fotografies i vídeos realitzats durant les pràctiques a l’aula on podran observar-se ells com a actors. També s’indueix la reflexió sobre el que hem fet i el que hem après dedicant temps en algunes sessions, posteriors a blocs cognitius, a pensar individualment mitjançant l’escriptura i compartint amb els altres en debats orals i grupals.
Tot el curs està dissenyat per potenciar l’expressió i comunicació honesta d’un mateix, així com l’execució de moviments i danses espontànies i improvisades. En aquest sentit hi ha dos factors essencials que intervindran: la utilització de la música i la dinàmica del jocNo tots els exercicis estan recolzats o facilitats per la música, però sí una gran part d’ells. S’utilitzaran diferents tipologies i gèneres, corrents i estils de música promovent l’escolta i sensibilització cap a la diversitat de manifestacions artístiques. La dinàmica educativa utilitzada incorpora molts exercicis basats en el joc, recurs o estratègia considerada una eina fonamental per a desinhibir, interrogar el propi cos des de l’autenticitat, explorar noves expressions i aconseguir danses lliures, espontànies i improvisades, així com per afavorir la relació i la socialització de forma fluida i lúdica.

SESSIONS I CONCEPTES
La interrelació entre els continguts presents en els diferents exercicis i les pràctiques és tan marcada que aquestes sessions es poden descriure tenint en compte diferents punts de vista i conceptes, tots necessaris per entendre la complexitat del desenvolupament de l’optativa. Descriurem alguns d’ells tenint en compte que a més a més dels exercicis d’expressió corporal, pràctica de moviment, dansa i iniciació a la coreografia, hi ha pràctica també en relaxació, visualització i imaginació, reflexió, interiorització i traspàs al llenguatge visual.
En general, les sessions estan conformades amb una estructura que relaciona exercicis de relaxació, moviment lent i pràctiques d’activació de diferents graus d’intensitat. Hi ha pràctiques introductòries i d’escalfament (recorregut i nom, nom i moviment-gest, segmentaris, fluïdesa, etc.) abans de passar a una activació forta i dinàmica.
Per altra banda, es planifiquen tenint en compte també la morfologia de la relació. L’interval de les activitats va des de l’autoconeixement on es treballa el jo o el cos individual al lloc o a l’espai relaxat o dinàmic (1a persona), a les relacions, primer amb l’altre, amb la segona persona, amb exercicis per parelles i després, amb la tercera persona, on es treballa el jo amb més de dos companys, concepte que també inclou la relació amb l’espai i el món (relació contextualitzada): trios, grups, rodes, trenets, línies enfrontades, etc. L’ordre descrit no és lineal, es pot variar i combinar.
Cal dir que l’exploració i descobriment de l’altre es treballarà principalment amb exercicis de confiança (ulls tancats) i especialment amb jocs d’escolta i seguiment de les pautes i els moviments de l’altre. 
Les pràctiques (classes) de dansa aprofundeixen en diferents eines bàsiques que, a mesura que avancen les sessions, es van combinant i fent més complexes per a constituir recursos i estratègies ja integrades a l’hora de comunicar-se més endavant mitjançant una coreografia. Totes les eines bàsiques es treballen des de diferents punts de vista i des d’una gran diversitat d’exercicis, incidint alhora en les transicions i progressions possibles que conté cada una d’elles. Les principals eines que treballarem a les sessions són: 
- La velocitat del moviment (des de zero a moviments molt ràpids): relaxacions, ioga, postura corporal, elasticitat integrativa, sentir el cos, caminar per tot l’espai o delimitant-lo, jocs, rodes, trens, danses rítmiques amb música, etc. 
- Els eixos i direccions tant al cos com a l’espai, amb exercicis de relaxació, escolta i observació, però també amb exercicis i danses que treballen l’equilibri i variades pràctiques a l’espai: explorar el propi espai, el de l’altre, dansa de la quinosfera, dansa de la garsa, caminar amb punts de referència, trenets, etc.
- Els diferents nivells que intervenen des de rodar per terra a estiraments ascendents i salts: relaxacions, elasticitat integrativa, caminar i ballar amb música imaginant diferents animals, lletres, formes, o bé, l’activació de jocs com el de la corda o el mirall, etc.
- La qualitat del moviment amb exercicis d’imaginació, sigui caminant, ballant o amb altres dinàmiques grupals. Els exercicis on es pot aplicar aquest concepte són molt variats.
Conjuntament a aquestes eines es treballarà també els diferents tipus de moviment, principalment el segmentari o quebrat, el de fluïdesa i el vibracional. S’exploraran les diferents possibilitats i variacions que conté cada un d’ells i, posteriorment, les combinacions i transicions entre cada tipus de moviment que sorgeixin de la pròpia experimentació per tal de generar moviments tant sensorials com emocionals i creatius
En aquest cas, l’escolta de variats  gèneres, corrents i estils musicals serà un factor decisiu per promoure la vivència diferenciada de la tipologia del moviment. Es realitzaran exercicis basats en el llenguatge rítmic, com rodes rítmiques, amb palmes o de percussió corporal, en el quebrat amb exercicis de moviments segmentaris, formes, lletres i danses fragmentades, en el melòdic amb exercicis de línies ondulades, de fluïdesa, de continuïtat, formes, etc. I en el vibracional i harmònic, amb exercicis i danses d’equilibri i també de formes.  A un nivell més avançat es podrà tenir en compte també el timbre, la textura i l’estructura, entre d’altres. 
El gest o frases gestuals, les accions quotidianes i els moviments habituals de cada dia, per exemple caminar o aixecar-se del llit, seran integrats al repertori de moviments com a part del llenguatge de la dansa i la coreografia contemporània. Entre altres exercicis, tenim: jocs de creació de gestos o accions amb repetició dels altres o en modificació progressiva, en roda o caminant fent trenets, jocs gestuals on cadascú expressa la seva identitat, dibuixar el propi nom o una paraula amb el cos, etc.
Els exercicis que constitueixen una iniciació a la coreografia treballen aspectes vinculats a la relació amb els altres i amb l’espai ja sigui des de l’arquitectura, la proximitat, la forma o el mapa, com ara la visió concentrada activant diferents punts de vista al caminar o la perifèrica al desplaçar-me intentant mantenir un camp de visió obert, com seria l’exercici de mantenir la visió de les persones secretament escollides (diferents versions). Altres exercicis que aprofundeixen en les dinàmiques a l’espai serien representar l’espai on estem imitant les formes que conté o crear moviments on s’explora tota l’amplitud de l’espai, o bé parts específiques d’ell (delimitar l’espai).
Tots els exercicis de composició constitueixen eines i un bon entrenament per realitzar coreografies creatives, els quals utilitzen la combinació de tots els elements esmentats anteriorment (velocitats, qualitats del moviment...), com per exemple l’exercici de la fàbrica on la composició es realitza en entrar en escena progressivament amb un gest que dialoga amb el que ha fet el company que ha entrat abans i que és cíclic i repetitiu. En aquest sentit es realitzaran jocs de composició on les regles són clares per a tothom i on les consignes es van modificant al llarg del temps. Com a exemple hi ha la coreografia grupal d’expansió o dispersió a l’espai i contracció al centre (Llunyania i proximitat) amb una possible evolució: tots junts i després segons indicacions, o bé la de seleccionar certs gestos i moviments (caminar lent, ràpid, stop, estirats, saltar, etc.) que puc realitzar quan vulgui i alhora fer el mateix que ha fet el company.
En aquest tipus de treball de composició, a més dels exercicis de relació amb l’espai i les seves dinàmiques, es treballen els moviments sincronitzats, els de diàleg, seqüencials, progressius o d’efecte dominó, de diversificació, sigui caòtics o estructurats-pautats, etc.
Al final del trimestre els alumnes hauran de realitzar una breu coreografia que representi una síntesi dels aprenentatges assolits o bé, que incorpori certs elements treballats i especificats pel professor. Els alumnes assumiran el rol d’actors quan ballin o mostrin la coreografia que han dissenyat i d’espectadors quan observin als companys. 
Si bé aquest quadrimestre el curs està estructurat d’acord amb la improvisació i l’expressió espontània, en el següent, hi haurà més sessions d’assaig, de tècniques d’interpretació i escènica col·laborativa.