GALERIA D'IMATGES - EXERCICIS D'ALUMNES

GALERIA D'IMATGES - EXERCICIS D'ALUMNES
També a peu de pàgina

Bloc vinculat a la web de l'institut La Romànica

ESPAI PER PUJAR ELS TREBALLS QUE ES REALITZEN A L'ÀREA DE VISUAL I PLÀSTICA I PRESENTACIÓ DE TEMES VINCULATS

Les imtages on surten els alumnes han estat pujades amb el seu consentiment. Si hagués algun error, si us plau, comunique-ho al Departament de Visual i Plàstica de l'Institut La Romànica

PROGRAMACIÓ general VIP - Continguts i competències bàsiques

ÍNDEX DEL CURS






















----------------------
ANNEXOS - INFORMACIÓ COMPLEMETÀRIA I ENLLAÇOS.
- EXEMPLES D'EXERCICIS a altres escoles:
Exercicis d'alumnes d'altres instituts de la Generalitat i de l'Institut La Romànica (aquest bloc) - Enllaç a la visualització (bloc).
Exercicis d'alumnes de l'Escola Elisava - Enllaç a la visualització (bloc).
Exercicis d'alumnes d'EGA I - Enllaç a la visualització (bloc).
Exercicis d'alumnes BAI - Enllaç a la visualització (bloc).

- RELAXACIONS I VISUALITZACIONS CRATIVES A L'AULA:
Relaxacions i visualitzacions creatives a La Románica. Enllaç a la visualització (bloc). 
Cursos de formació per a professorat: 2015-1016 / 2016-2017

Relaxacions i visualitzacions creatives a l'aula. Vídeo: els alumnes opinen. Enllaç al vídeo (YouTube).

-----------------------

Copyright: Editorial Sandoval
TEMA 1: MATERIALS , TÈCNIQUES I PROCEDIMENTS - CB5
CB5- Compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.

EINES I TÈCNIQUES ARTÍSTIQUES - CB5
CB5- Compondre amb elements dels llenguatges artístics utilitzant eines i tècniques pròpies de cada àmbit.
Dibuix d'observació:
Mètode d'observació amb el metacrilat / Mètode: dibuixar amb l'hemisferi dret del cervell by Betty Edwards - Professor: Enllaç a la informació (llibre-drive) / Mètode d'observació amb el llapis by Betty Edwards. Iniciació / Mètode per dibuixar en perspectiva cònica des de l'observació:  Perspective draving by Ernest Norling.- Professor: Enllaç a la informació (llibres-drive) / 
Dibuix d'observació:
dibuix de l'altre i autoretrat.
Dibuix, ombrejats i il.luminacions: 
Tècniques amb trames i degradats.
Dibuix tècnic:
Sistema dièdric, sistema axonomètric i sistema cònic.
Escultura:
Tècnica del collage i de l'acumulació  (Ex: collage d'objectes) / Construcció d'estructures i d'armadures (Ex: armadura per a la realització de les figures 3D) / Tècnica del modelatge (Ex: fang, mobles i figures en el projecte de l'institut que volem i recobriment amb guix en la creació de les figures 3D) / Esculpir volum amb la tècnica de la talla de materials / Desenvolupaments de volums (Ex: maquetes i poliedres), etc.
Pintura:
Pàtines d'envelliment / Tècniques cromàtiques / Tècnica del collage / Textures amb tècniques contemporànies (estampació, decalcomania, frottage (fregat), dropping, grattage...), etc.

-----------------------

TEMA 2 -  PERCEPCIÓ VISUAL I AUDIOVISUAL / IL.LUSIONS ÒPTIQUES - CB2

CB2: Mostrar hàbits de PERCEPCIÓ conscient de la realitat visual i sonora de l'entorn natural i cultural.

CONTINGUTS:

2.1- PERCEPCIÓ. LA VISIÓ I ELS SEUS MECANISMESL'ull i el mecanisme de la visió / Espectre electromagnètic i visió de certs animals / Veure vs. percebre i consciència / No tothom percep igual: malalties i defectes visuals.
2.2- CLAUS DE LA PERCEPCIÓ VISUAL i DE LA REPRESENTACIÓ TRIDIMENSIONAL en 2D i 3D: Constants perceptives / Figura i fons / Lleis de la Gestalt i la seva aplicació / Claus per representar l'efecte de profunditat.
2.3- IL.LUSIONS ÒPTIQUES: Perceptives, ambigüitat visual, distorsió de la mida, relativitat del color, jugant amb les lleis de la perspectiva / Figures dobles / Figures impossibles / Il.lusions de moviment i tridimensionalitat (Art Òptic).
2.4- ART I ARQUITECTURAEvolució històrica / Optical Art / Artistes i arquitectes contemporanis.
Els continguts estan sostinguts i recolzats amb imatges i vídeos. Mitjançant aquests recursos es fan preguntes i s’inicia un col.loqui i debat amb tot el grup. S’aprofundeix encara més en certs continguts una vegada realitzada l’experiència de l’activitat.
ENLLAÇ A LA INFORMACIÓ (professor): Teoria, imatges, vídeos, enllaços i làmines (drive del professor).
EX. ACTIVITATS:
2.2- Exercici per representar les tres dimensions (combinació de mètodes).
2.3- Visionament de vídeos / Exercicis de trames amb vídeos de YouTube / Exercicis-làmines d'il.lusions òptiques.
2.4- Visionament d'imatges i de vídeos / Disseny d'un interior utilitzant les regles de la perspectiva cònica i modificant-les (il.lusions òptiques).
EX. ACTIVITAT  COMPETENCIAL: DIBUIX i DISSENY -   VIP + PROJECTES: Disseny Arquitectònic - Disseny de l'Institut que volem
Aplicació dels continguts de la unitat 2 (vinculats a les claus de la percepció visual i de la representació tridimensional i les il.lusions òptiques) al dibuix i al disseny de l'Institut que volem (disseny d'interiors, mobiliari, façanes i exteriors).

CONTINGUTS / Reforç de Visual i Plàstica al treball per projectes:
- Visualització d’intervencions arquitectòniques i artístiques.
- Visualització i explicació del vídeo Gardens by the bay.
- Integració de la memòria històrica i les preexistències en el disseny arquitectònic.
- Proporcions i escales gràfiques.
- Diferents mètodes per construir maquetes.
- Maquetes de paper. Desenvolupaments. Explicació teòrica amb exemples per poder realitzar després la maqueta a projectes.
- Claus per representar la tridimensionalitat. Nocions bàsiques de perspectiva cònica.
- Reforç de continguts donats a tecnologia (dibuix): esbós, croquis, dièdric, axonomètrica.
- Explicacions vàries sobre el treball que es desenvoluparia més tard a projectes: temes de disseny, plànols, procés, etc.
COMPETÈNCIA DIGITAL:
- Recerca d'informació a internet.
- Ús del Drive per compartir arxius amb els companys de grup.
- Utilització del Moodle com a mitjà de comunicació amb els professors i descripció del procés seguit.
- Utilització de diferents programes en la presentació del projecte realitzat.

-----------------------

TEMA 3 - ELS LLENGUATGES I EL LLENGUATGE VISUAL - CB1
CB1: Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual i estratègies per COMPRENDRE i APRECIAR les produccions artístiques. 
CONTINGUTS
3.1- ELS LLENGUATGES I EL LLENGUATGE VISUAL i AUDIOVISUAL: Introducció /  tipus de llenguatges visuals i interdisciplinarietat / Forma i espai. Tipologies i característiques / Nivell d'iconicitat o nivells de representació / Exemples en l'àmbit de l'art.
3.2- COMPONENTS DE LA REPRESENTACIÓ VISUAL: "Alfabet" del llenguatge visual i gràfic (punt, línia, pla, forma, espai )  i elements morfològics de la imatge / el traç i les trames, les taques i els degradats / La textura / El color i la llum / Components volumètrics: convexitat i concavitat, el ple i el buit, el relleu i produccions 3D / Valors visuals i tàctils.
3.3- LENGUATGE VISUALORDENACIÓ DE L’ESPAI, COMPOSICIÓ I PROPORCIÓForma i configuració / Composició i ordenació de l’espai i el temps / Estructures i esquemes compositius / Conceptes: situació, direcció, pes, tensió, jerarquia, equilibri, proporció, ritme / La proporció.
3.4- REFERENTS ARTÍSTICS: Giacometti / Picasso / Art primitiu de diferents continents i cultures - El Carnestoltes / Máscaras d'arreu del món / Màscares del teatre grec i xinès - L'escultura futurista, característiques i Boccioni - Arman: l'acumulació i descontextualització artística (Nou Realisme) - Escultures contemporanies de Jacopo Mandich - ...

Els continguts estan sostinguts i recolzats amb imatges i vídeos. Mitjançant aquests recursos es fan preguntes tant per part del professor com de l'alumnat i s’inicia un col.loqui i debat amb tot el grup. S’aprofundeix encara més en certs continguts una vegada realitzada l’experiència de l’activitat.

ENLLAÇ A LA INFORMACIÓ (professor): Teoria, imatges, vídeos, enllaços i làmines (drive del professor).

REFERENTS ARTÍSTICS:
GIACOMETTI / PICASSO / ART PRIMITIU DE DIFERENTS CONTINENTS I CULTURES:


HISTÒRIA DE LES MÀSCARES I EL CARNESTOLTES / MÀSCARES D'ARREU DEL MÓN / MÀSCARES DEL TEATRE GREC I EL TEATRE XINÈS:


ESCULTURA FUTURISTA:

ARMAN: LA ACUMULACIÓ i DESCONTEXTUALITZACIÓ ARTÍSTICA (Moviment: Nouveaux Réalistes):


JACOPO MANDICH (artista contemporani):

EX. ACTIVITATS:
Autoretrat i retrat de l'altre: dibuix d'observació - Nivell d'iconicitat: realista. 
Creació d'un relleu escultòric amb objectes: Objectes reals amb descontextualització i abstracció.
Creació de dues escultures tridimensionals que ens representin (Identitats ocultes i reals): Figuratiu amb tendència abstracta, simbòlica i imaginativa (destacar una part del cos i afegir atributs imaginaris) - Figuratiu amb tendència realista i que representi una acció.
EX. ACTIVITAT COMPETENCIAL: ESCULTURA
Les tres activitats  proposades en aquest tema són competencials i constitueixen un reforç al treball per projectes del 2n trimestre: Reflexionart - Identitats.
Per altra banda, els continguts sobre la comunicació visual i els llenguatges de les noves tecnologies, l'ordinador i la imatge digital reforcen les activitats on aquest llenguatge i medi tecnològic hi és present en les activitats del treball per projectes.
COMPETÈNCIA DIGITAL:
- Recerca d'informació a internet.
- Ús del Drive per compartir arxius amb els companys de grup.
- Utilització del Moodle com a mitjà de comunicació amb els professors i descripció del procés seguit.
- Utilització de diferents programes en la presentació del projecte realitzat.

-----------------------



TEMA 3.2.1 - SIGNES, FORMES I TEXTURES

CONTINGUTS
1- EL SIGNE: Definició i introducció / El punt i la seva expressivitat / El punt a la natura / El punt en les arts gràfiques i la pintura / El punt en la imatge digital / El punt en l'entorn i en l'art / Tipus de línia / La línia, la seva modulació i expressivitat / La línia i les seves aplicacions / La línia en l'estructura compositiva / La línia en l'art.
2- LA FORMA: Definició / Forma i visió / Tipus de formes / Posicions relatives entre formes / Formes geomètriques i formes orgàniques.
3- LA TEXTURA:  Definició / Les textures i els sentits / Textures tàctils i visuals / Textures orgàniques i geomètriques / Textures naturals i artificials / Qualitats simbòliques de les textures.
4- TEXTURES EN L'ART: La textura en el dibuix / La textura en la pintura / La textura en l'escultura / La textura en l'arquitectura / La textura en les imatges digitals / Surrealisme (Miró), informaisme (Tàpies), etc.
5- REFERENTS ARTÍSTICS: Surrealisme (Miró), informalisme (Tàpies), etc.
6- ALGUNES TÈCNIQUES: Collage (2D i 3D), estampació, decalcomania, frottage (fregat), dropping, grattage ... 

EX. ACTIVITATS:
Exercicis d'habilitació en l'aplicació de formes i trames.
Treball amb les formes i les textures al crear un collage d'objectes i dues figures en 3D.
Pintura amb textures sobre paper i/o llenç.

-----------------------




TEMA 3.2.2 - LLUMS I OMBRES

CONTINGUTS
1- LA NATURALESA DE LA LLUM: Percepció, visió i llum / Llum natural i artificial / La llum i l'ombra / Il.luminació directa i indirecta.
2- DIRECCIÓ I EFECTES DE LA LLUM EN ELS OBJECTES: Frontal, lateral, contrallum, zenital, baixa i combinada.
3- COMPORTAMENT DE LA LLUM: segons la textura, segons el color, segons la forma, segons el material.
4- LA LLUM, EL VOLUM I L'ESPAI: Concepte d'espai i volum / volum real (modelar, esculpir, construir) i volum representat (perspectiva, dièdric, dibuix del natural, pintura, fotografia...) / L'espai i volum concret i insinuat  / Interrelació entre el volum i l'espai / Claus que simulen la tridimensionalitat (vist a la unitat de percepció).
5- REPRESENTACIÓ I CAPTURA DE LA LLUM: Representació de la llum directa, reflectida, penombra, ombra pròpia i ombra projectada / Tècnica del clarobscur: llapis, grafit, carbonet, sanguina, tinta, etc - trames, taques, etc. / El clarobscur i els tons de clau baixa, mitjana i alta / L'entonació i el seu ajust / Progressió de la tècnica a partir de formes acromàtiques, monocromàtiques i cromàtiques / La grisalla (sobre fons de color) / Tècnica del clarobscur amb color / La llum en la fotografia i el vídeo.
6- ÚS CREATIU DEL CONTRAST DE LLUM I OMBRES: Diferents gradacions de contrast.
7- LA LLUM EN L'ART: Història de l'art / fotografia i vídeo.

EX. ACTIVITATS:
Làmines de capacitació bàsica.
Representació col.lectiva utilitzant la tècnica del clarobscur.

----------------------




TEMA 3.2.3 - EL COLOR

CONTINGUTS
1- ESTRUCTURA I LLENGUATGE DEL COLOR: Característiques físiques / Gènesi del color / Percepció, interacció i relativitat del color/ Color llum i mescla additiva / color pigment i mescla subtractiva / Sistema RGB i sistema CMYK / El color en els objectes / Pintures i tècniques del color (pigments, aglutinants, procediment, dissolvent, suport).
2- COMBINACIONS CROMÀTIQUES: El cercle cromàtic i l'ordenació bidimensional del color / Colors primaris, secundaris, terciaris.../ colors bruns / Colors complementaris.
3- ORDENACIÓ I MOVIMENT DELS COLORS EN L'ESPAI: Conceptes de to, valor o lluminositat i saturació o intensitat (qualitats del color) / L'arbre dels colors de Munsell i la variació de les tres qualitats del color / La distribució cúbica de Charpentier i la variació de les tres qualitats del color.
4- HARMONIES I GAMMES DEL COLOR: harmonies monocromàtica, per analogia, per contrast, per tríades / Gammes tonals fredes i càlides /Gammes de valor o lluminositat / Gammes de saturació.
5- COMPORTAMENT I PSICOLOGIA DEL COLOR: Temperatura del color: colors fred i càlids / L'expressivitat dels complementaris / Interacció, moviment i perspectiva dels colors.
6- EL COLOR EN EL NOSTRE ENTORN I LES SEVES EXTENSIONS SIMBÒLIQUES: El color, la natura i el nostre entorn / Les sensacions i el significat del color / Significat simbòlic segons la cultura i els seus usos.
7- ÚS CREATIU DEL COLOR: Els colors plans i el disseny gràfic...
8- PINTURES I TÈCNIQUES DEL COLOR: pigments, aglutinants, procediment, dissolvent, suport.
9- EL COLOR EN L'ART 

-----------------------



TEMA 3.3 - RELACIONS: COMPOSICIÓ I PROPORCIÓ

CONTINGUTS
1- COMPONDRE: Composició concepte i terminologia -  Estudi d'una obra / Composicions al nostre entorn, composició bidimensional, tridimensional i en moviment / estructura del camp visual i relació figura-fons.
2- ELEMENTS DE LA COMPOSICIÓ: Les masses i les seves relacions: equilibri, simetria-asimetria, jerarquies, pes visual, centre d'interès auri, direccions, forces i tensions visuals / Les traces internes (línies, eixos, masses) i les línies mestres (evidents, actives o de força, o bé, no visibles) / Tipologia de les línies de força / Composició estàtica i composició dinàmica / La composició tridimensional: relleus, volums i espai.
3- LA PROPORCIÓ: Concepte de proporció / Semblança entre les formes / Escales / La proporció Àuria o Divina / La figura humana / La proporció en els formats normalitzats.
4- EL FORMAT I L'ENCAIX: Mides, forma i proporcions del suport  / Encaix i línies generals que es relacionen amb el format del suport o paper /  Sensacions i simbolisme del format i de la seva relació amb les formes esbossades.
5- EL RITME EN LA COMPOSICIÓ: Repetició o ritme uniforme / Ritma binari o alternança / Ritme especular o simetria, Ritme progressiu creixent o decreixent, Ritme seqüencial o algoritme, Convergència o divergència, etc. / Combinació i entrelligat de les formes fonamentals del ritme / Valor impulsiu, intuïtiu i expressiu del ritme.

-----------------------

TEMA 4: CONTEXTOS I FUNCIONS -  CB1 I CB8
CB8- Valorar amb respecte i sentit crític les produccions artístiques en els seus contextos i funcions.
1- COMUNICACIÓ VISUAL: Introducció a la comunicació visual / introducció a les Intencions, funcions i aplicacions del llenguatge visual / Funcions del llenguatge visual: Informativa (tècnica, descriptiva, utilitària, didàctica) - Artística (estètica, expressiva, crítica, simbòlica..) - Persuasiva (cartells, publicitat, portades, manifestos...) - Narrativa (crítica, humorística, lúdica, reflexiva, didàctica...) - De recerca, etc. / Aplicacions: senyalitzacions, pictogrames, reportatges, representacions tècniques - obra artística - cartells, anuncis publicitaris, portades, manifestos - il.lustracions de llibres, historietes, còmics, cine i televisió, animació, etc. 
2- QUÈ ÉS L'ART?: Qui decideix que un producte és artístic? - Què pot fer que un objecte, una acció o un producte siguin artístics? - Exemples en l'àmbit de l'art.
3- LECTURA I ANÀLISI D'UNA OBRA: artística, imatge publicitària, vídeo, il.lustració de portades, fotografia, etc.
Totes les activitats i continguts treballats en les unitats didàctiques estan recolzades amb referents artístics de diferents estils, èpoques i cultures.
Els continguts estan sostinguts i recolzats amb imatges i vídeos. Mitjançant aquests recursos es fan preguntes tant per part del professor com de l'alumnat i s’inicia un col.loqui i debat amb tot el grup. S’aprofundeix encara més en els continguts una vegada realitzada l’experiència de l’activitat o el projecte.

-----------------------

TEMA 5 - LES NOVES TECNOLOGIES I L'ENTORN MULTIMEDIA - CB1 I CD
CB1: Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual i estratègies per COMPRENDRE i APRECIAR les produccions artístiques. 
1- LES NOVES TECNOLOGIES I L'ENTORN MULTIMÈDIA: Introducció i comparació entre els mitjans de comunicació de masses convencionals i els mitjans multimèdia / Les noves tecnologies multimèdia: Art digital i CAD-DAO / El vídeo-joc / CD i DVD interactius / Telefonia mòbil / Internet / Hololents / RV Realitat Virtual 360º.
2- L'ORDINADOR I LA IMATGE DIGITAL: Components físics (hardware) i lògics (software) / Els programes: Categories gràfiques - Relació entre tipus de feina, gràfic i aplicació / La imatge digital: obtenció d'imatges i paràmetres (resolució, mode de color, formats amb les seves característiques...). / 
3- LLENGUATGE AUDIOVISUAL: Imatge fixa, so i vídeo / Presentacions multimèdia.

-----------------------


TEMA 6 - INTERPRETAR I REPRESENTAR - SISTEMES DE REPRESENTACIÓ - CB4

CB4- Interpretar i representar amb formes bidimensionals i tridimensionals, estàtiques i amb moviment.

1- INTERPRETAR I REPRESENTAR ELEMENTS ARTÍSTICS en suport analògic i digital
Processos d'interpretació i representació / tècniques de comunicació visual i audiovisual / Processos i produccions artístiques.
Dibuix, pintura, escultura, arquitectura, còmic, disseny, fotografia, vídeo, cinema..

2-SISTEMES DE REPRESENTACIÓ (analògics i digitals)
Dibuix d’observació i dibuix naturalista: representació i anàlisis de la realitat. Esbossos i dibuix a mà alçada. 
Dibuix tècnic i geometria descriptiva: representació descriptiva, analítica i constructiva.
-Dièdrtc, Axonomètrica, cònica, dessenvolupaments...
Representació expressiva i intuïtiva: figuració i abstracció.
Representació simbòlica i imaginativa.

3- TECNOLOGIES DIGITALS, MULTIMÈDIA I DE REALITAT VIRTUAL: 
Fotografia, vídeo i Art digital / Disseny CAD-DAO / Presentacions multimèdia / Edició i producció en Telefonia mòbil / Edició i producció online (Internet) / Disseny amb Hololents i RV Realitat Virtual 360º.

-----------------------

PRÀCTICA ARTÍSTICA: Experimentar, improvissar, crear - CB6
CB6- Experimentar i/p improvisar amb instrumets i tècniques dels llenguatges artístics. 

-----------------------

PROJECTES ARTÍSTICS disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col·lectius - CB7
CB7- Desenvolupar projectes artístics disciplinaris o transdisciplinaris tant personals com col.lectius. 

-----------------------

GAUDI de les experiències artístiques - CB9
CB9- Gaudir de les experièncices i creacions artístiques com a fnt d'enriquiment personal i social.

-----------------------

COHESIÓ I ACCIÓ PROSOCIAL - CB10
CB10- Fer ús del coneixement artític i de les seves produccions com a mtjà de cohesió i d'acció prosocial.